mariannebrinkopreis.reismee.nl

Wandelen vanuit De Planck in België

We doen eerst boodschappen bij Albert Heijn in Vaals. We eten vanavond thuis. Ik ga Shakshuka maken. Een heerlijk recept van mijn grote vriend Hamma. Als we de boodschappen thuis hebben gebracht vertrekken we naar België.

We starten de wandeling in De Planck in België. Dat plaatsje bezoeken stond nog altijd op mijn bucketlist (not). Wat een troosteloze bende daar in dat België. Via een prachtige route met de auto rijden we zo vanuit Nederland met de mooie vakwerkhuizen, België in. Wat een aftandse huizen staan hier zeg. Pure armoe. We volgen de GPS en dan midden op een weg tussen twee weilanden, is er een soort bussluis. Wat moet zo een ding daar midden op de weg?

We moeten dus de auto omkeren. Hilarisch op dat smalle weggetje. Uiteindelijk zijn we bij het kerkje in De Planck waarvandaan onze route begint.

We mogen meteen gaan klimmen. Het uitzicht is adembenemend. Het weer is ook goed, tenminste, het is droog. Ideaal wandelweer.
We lopen door prachtige paadjes met gras, maar ook paadjes waar we moeten oppassen dat we niet met onze voeten in de modder stappen.

In een klein uur zijn we in Slenaken. Het is bijna 13.00 uur. Lunchtijd dus. Op een terras in Slenaken kiezen we allemaal een heerlijk broodje uit. Jammie! Dan vervolgen we onze weg weer. Weer moeten we klimmen.

Op een moment komen we bij een boerderij. We moeten hier langs om de veldweg in te lopen. Maar het is een baggerbende. De boer moet dit pad ook iedere keer nemen om bij zijn koeien die nu op stal staan te komen. Banjert hij dan door de modder? Je verwacht toch dat hij zijn eigen straatje schoon veegt.

Zonder veel noemenswaardige moddervlekken kunnen we de droge veldweg inlopen. De route is heel veel stijgen en dalen. Gelukkig moeten we veel op droge paden lopen. We zien een prachtige roofvogel in de lucht vliegen. Op de grond staat een reiger vlakbij een boom. De reiger loopt, steeds verder naar de boom. Het lijkt wel of hij angstig is om door de roofvogel gepakt te worden. Of dat zo is weet ik niet.

En na nog een keer flink klimmen, staan we weer bij de auto. We zijn dan ruim drie uren onderweg geweest en hebben bijna 12 km gelopen. We stappen in en rijden via Slenaken terug naar Vijlen. We moeten dan langs de ijskraam van de Wingerbergerhoeve. Tja, omdat hier verleden week een rij van hier tot Tokio stond en wij toen zijn doorgereden, besluiten we om nu een ijsje te gaan halen.

En wat voor ijsje. De meneer vraagt of we een bak(je) ijs met fruit en slagroom willen. Dat willen we wel. We zitten heerlijk buiten op het terras te smullen van deze lekkernij.
Dan rijden we naar huis en gaan we chillen.

Op een moment begin ik met de voorbereidingen voor de maaltijd van vanavond. Als alles in de pan zit en lekker staat te pruttelen, wordt de tafel gedekt en kan het eten geserveerd worden. Heerlijk is het altijd weer.

Dan drinken we koffie en thee en dan gaat de ellende weer beginnen. We moeten weer Tokken. De borrels voor de meisjes hebben maar een klein beetje geholpen. 2-1 voor de jongens. Totaalstand 17-4.

Sylvia

TIP AN DE DAG
Misschien beter gemengd dubbel met Tokken spelen??