mariannebrinkopreis.reismee.nl

Rondje Zuid-Limburg

We starten de dag lekker rustig. Laat uit bed. Laat ontbijt. Late douchebeurt. En dan vertrekken we richting Margraten. We bezoeken daar de Amerikaanse Militaire Begraafplaats. Hier liggen ruim 8.000 in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde Amerikaanse militairen. Het is erg indrukwekkend. En dan te bedenken dat er van de week nog een aantal Amerikaanse soldaten bij een zelfmoordaanslag in Afghanistan zijn omgekomen. Wanneer houdt het een keer op? Al die onschuldige jongens!

We lopen een tijdje rond en af en toe moet ik slikken. De begraafplaats ligt er, ondanks de regen, prachtig bij. Als we een rondje hebben gemaakt, stappen we weer de auto in en rijden dan naar Eijsden. Een prachtig dorpje aan de Maas. Jaren geleden toen onze kinderen nog klein waren, hebben we hier vakantie gevierd.

We maken hier een wandeling. We bezoeken ook kasteel Eijsden. De kasseienweggetjes, de statige woningen en de mooie pleintjes maken de dorpskern tot een plaatje. Als we na een klein uur uitgewandeld zijn, duiken we op een van deze pleintjes een enig tentje in.

We nemen koffie en warme chocolademelk met slagroom en overheerlijke appeltaart. We moesten er even op wachten, maar dan heb je ook wat…

Als we uitgepeuzeld zijn stappen we de auto weer in. Het miezert nog steeds. En als je dan langs Intratuin rijdt, duik je daar gewoon even naar binnen. Het is, zeker vanwege het weer, heel erg druk. We lopen hier een tijdje rond en dan houden we het voor gezien.

De volgende stop is Valkenburg. Het plaatsje waar het in de zomer altijd megadruk is. De terrassen zitten dan overvol. Dat is nu niet het geval. Ook door het weer en zeker door de waterschade aan heel veel winkels en restaurantjes. We lopen over het bruggetje in het centrum dat over de Geul loopt. Het staat nagenoeg droog. We kunnen ons niet voorstellen dat de Geul zo hoog heeft gestaan en zoveel schade heeft aangericht. Toch is het zo. We hebben het met eigen ogen gezien. Vreselijk hoor.

Na een tijdje hebben we trek en duiken we een restaurant in voor ons diner. We smullen van de heerlijkheden en dan rijden we weer terug naar Vijlen.

Ondanks het vervelende weer was het toch een productieve dag. ‘ s Avonds spelen we weer een paar spelletjes Tokken. Weer winnen de jongens. Driemaal nog wel. Ik denk dat Carla en ik ons ook maar aan de alcohol moeten wagen ;-) 15-3.

Sylvia

Grappig, je bent overal met de kinderen op vakantie geweest, je bent toch niet aan het dementeren???
Geintje hoor lekker genie???