mariannebrinkopreis.reismee.nl

Mooie boottocht, flinke wandeling

Na het ontbijt vertrekken we om 08.30 uurnaar een groot meer in het Khao Sok NP. Het is een flink uur rijden met kleine busjes. Als we net onderweg zijn, zien we een olifant aan de kant van de weg staan. We zijn er van overtuigd dat het een wilde is.

Als we bij het meer aankomen, stappen we in twee grote longtailboten. Met een rotgang varen we over het windstille meer. Wat is dit toch een prachtige gebied. Mega hoge begroeide rotsen. Op een moment stopt de bestuurder van de boot. Er zwemt een kleine varaan langs. Grappig om te zien zo midden op dat meer.

Na een uurtje varen, leggen we aan bij een berg. Die gaan we lopend oversteken. Ruim 30 graden en een berg betekent klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Het is een prachtige wandeling. Kilometertje heen en later op de dag weer een kilometertje terug. Tenminste dat is wat Omie ons verteld heeft. We hebben het idee dat hij het maar een kilometer heeft genoemd om iedereen mee te krijgen. Onderweg zien we een paar apen en een kleine kameleon.

Na een flinke tijd wandelen komen we aan de andere kant van de berg bij het meer uit. Daar liggen twee grote bamboevlotten. We mogen daarop plaatsnemen en dan varen we naar weer een andere berg. Daar is een grot. En in grotten zitten meestal vleermuizen. Ik vind vleermuizen echt heel eng. Ik ga daarom niet mee de grot in. Ik blijf samen met een andere vrouw uit de groep achter. We blijven lekker op ons vlotje zitten. Er ligt nog een vlot. Op een moment komen er mensen uit de grot en die stappen op hun vlot. Deze vaart weg en sleept onze vlot, die dus niet vast lag, mee. Zo het water op. Wat een sukkel zeg. We konden er nog net afspringen. En het is dat een jongetje zijn petje was verloren en de grot weer in moest en zij weer terug kwamen, zodat onze vlot weer aan de kant werd geduwd. Er hing een dun touwtje aan de vlot. En dat heb ik toen maar aan een lat van het piepkleine steigertje vastgemaakt.

Na 10 minuten komt de groep weer uit de grot en varen we weer een stuk naar een drijvend restaurant voor de lunch. Na het eten hebben we heerlijk gezwommen in het meer. En toen moesten we weer terug. Een longtailboot heeft geen stoelen, maar plankjes om op te zitten. Zo ook de bamboevlot. Je begrijpt dat onze ruggetjes totaal verrot waren toen we eindelijk weer bij onze busjes aankwamen.

De terugtocht kon beginnen. De rit door het prachtige gebied was prachtig. Maar wat hoopte ik dat we snel weer in ons tijdelijk onderkomen zouden zijn. Lekker douchen.

Om 20.00 uur gaan we met z’n vieren aan de overkant van ons resort een pizza eten. Heerlijk hoor even tussendoor iets anders dan de Thaise maaltijden.

Dan lopen we naar een reggaebar waar Omie om 21.00 uur zou zijn. We liepen een tijdje en vonden die bar niet. We waren te ver gelopen. Dan maar weer terug en toen vonden we deze wel. Maar Omie en niemand van onze groep was in velden of wegen te bekennen. De wietlucht dreef ons al van de trap af. We zijn toen maar bij ons eigen restaurant blijven plakken voor een drankje. En daar zaten nog meer reisgenoten. Het werd ook deze keer erg gezellig. Later ging deze groep alsnog naar die bar. Maar wij oudjes haakten af. En doken ons bed in.