mariannebrinkopreis.reismee.nl

Bus, trein, boot, bus

Ja dat was me wat vandaag. In het hotel ontbijten we met uitzicht op de bergen. Zo zien we de kabelbaan en zo is ie weg. En toen ik dat tegen Chris zei, was ie er weer. Echt in de wolken zaten we. En heel vroeg vandaag. We vertrekken om 07.30 uur.

Om 08.00 uur zijn we op het station in Voss voor een treinrit naar Myrdal. Daar stappen we over op de Flåmbaan voor een spectaculaire rit met de trein naar Flåm. Halverwege de rit door tunnels, langs hoge bergen en prachtige watervallen stopt de trein. We mogen uitstappen bij de Kjosfossen waterval. De trein stroomt leeg. We genieten van het uitzicht en dan komt er muziek. Dan zien we op een rots voor de waterval een lady in red. Ze danst op die rots en wij houden ons hart vast. Het waait namelijk nogal en het begint te regenen. We duiken met z'n alle de trein weer in. Op het journaal hebben we niet gehoord dat een dansende mevrouw in een rode jurk van een rots afgedonderd is!

Als we in Flåm aankomen eten we een koffiebroodje en halen we broodjes voor op de boot. Want daar stappen we om 12.00 uur op. Zoals gewoonlijk regelt Tonny weer dat we als eerste aan boord kunnen. Ze stuurt zelfs twee Chinezen weg die daar al eerder dan wij stonden. Die twee beklagen zich bij iemand van de rederij en wij vinden ook dat die twee als eersten de boot op mogen.

Dan stieren we naar het bovendek om een goed plaatsje te bemachtigen. Het weer is zalig. Maar als we varen wordt het frisser. Snel eten we onze broodjes op om daarna foto's van de mooie omgeving te maken. Al met al duurde de boottrip te lang. De ene mooie waterval na de andere verschijnt. Maar het kan ons niet meer boeien. We gaan binnen zitten. En de een na de ander valt in slaap.

Om 14.15 uur zijn we in Gudvangen. De chauffeur belooft ons een prachtig uitzicht. We klimmen en klimmen en klimmen. Boven op een berg drinken we waten dan gaan we weer naar beneden met de bus. Een daling van 18%. En alleen maar haarspeldbochten. Gelukkig was het eenrichtingsverkeer.

En dan komen we in Bergen. Het einddoel van vandaag. Ons hotel ligt iets buiten Bergen. Tonny wijst ons het een en ander en zegt dan pardoes tegen de chauffeur dat hij moet stoppen zodat we even door Bergen kunnen lopen.

Morgen bezoeken we Bergen ook. Maar omdat we vandaag niet veel gelopen hebben was het een welkome afleiding. En het eerste wat we bezochten toen we over de vismarkt liepen was McDonald's. De jongens hadden honger....

Corrie

Jullie hebben heel wat voorrang daar wat een vorstelijk bestaan ?? ? en al dat reizen
Dat is wel veel te zien ben benieuwd naar de bergen op en af dat valt niet mee maar wel goed voor de lijn kan je lekker een groot ijsje eten veel plezier morgen ??

Sylvia

Morgen genieten he van Bergen is supermooi ga ook naar boven met het treintje dan heb je den geweldig uitzicht