mariannebrinkopreis.reismee.nl

Op pad met de trollen

En dan bedoel ik niet mijn medereizigers. We rijden vandaag de Trollstigen.

Dit is een populaire toeristische weg met elf haarspeldbochten. De weg is geopend op 31 juli 1936 door koning Haakon VII na een bouwtijd van acht jaar. Oorspronkelijk was het een smalle weg waar auto´s elkaar op maar een paar plaatsen konden passeren. Na verbeteringen is het een goed berijdbare weg geworden.
Boven op de top is een uitkijkplatform, Trollstigheim geheten, waarvandaan er een mooi uitzicht is op de weg en de watervallen zoals Stigfossen. In de wintermaanden is Trollstigen gesloten. Zelfs in het voorjaar (mei-juni) is de weg naar de Trollstigen soms in de ochtend vanwege nachtvorst enkele uren gesloten. Rondom zijn de toppen van de Dronning (1568 m), de Kong (1593 m) en de Bispe (1475 m).

Na een tijdje rijden moeten we met de ferry het water over. De bus rijdt met ons de ferry op. Dan kunnen we uitstappen. Het vaartochtje duurt maar 20 minuten.

We drinken koffie in de trollenshop en daar kopen we een trolletje (wat een raar woord) voor in het rekwisietenkastje thuis. Als we verder rijden stoppen we bij waterval Stigfossen. Deze dondert van ik weet niet hoeveel meter naar beneden. Spectaculair.

Het is een prachtige route. Op de parkeerplaats bij het uitkijkpunt stoppen we en dan moeten we een stuk lopen naar dat punt. Je hangt dan als het ware in het luchtledige. We eten daar een broodje zalm en dan gaan we weer verder.

In Stordal stoppen we bij een piepklein achthoekig kerkje. We hebben daar een afspraak met een Nederlands meisje die ons e.e.a. vertelt over dit schattige kerkje uit de 17e eeuw. Als we onze weg vervolgen stoppen we weer een keer voor een prachtig uitzicht en dan nemen we weer een ijsje.

Nu hoeven we nog maar een klein eindje naar Alesund naar ons hotel. Als we op onze kamer zijn krijgen we bericht dat onze kleindochter wil facetimen. En daar geven we natuurlijk gelijk gehoor aan. Wat een verhalen allemaal. Heerlijk.

Na het eten gaan we het stadje bekijken. En gelukkig zitten we niet in een hotel met 24 etages. Als we de lift instappen gaat Chris met zijn kont tegen alle knopjes gaan staan. De lift stopt nu op elke etage.
De temperatuur buiten is heerlijk. We wandelen een flink stuk door Alesund waar nog veel woningen en kantoren in Jugendstil zijn gebouwd. Prachtig om te zien. Na een klein uurtje wandelen staan we weer voor het hotel en gaan we ons klaarmaken voor de volgende dag. We klimmen dan naar een prachtig uitzichtpunt.

Hetty de Vos

Mooie reis weer.

Manja

Prachtige rondreis en wat kan je het allemaal mooi verwoorden.