mariannebrinkopreis.reismee.nl

Trondheim verkennen

We waren om 08.45 uur al weer op pad. Weer schijnt de zon volop. De temperatuur is nog niet erg hoog. Maar voorlopig zitten we nog twee uurtjes in de bus. De natuur is hier overweldigend mooi. Hoge bergen, snel stromende riviertjes en we hebben twee rendieren gezien. Altijd leuk.

We begeven ons in Trondheim naar de televisietoren, totaal 120 meter hoog. We stappen uit bij het restaurant op 74 meter. Dit restaurant draait in een uur 360 graden. We hebben prachtig uitzicht op de stad Trondheim. We zien een schip van de Hurtigruten liggen. Daar varen we morgen mee naar Kristiansund.

Om 12.00 uur zijn we in de binnenstad. We lopen met onze gids over de oude stadsbrug. We zien daar de mooi gekleurde pakhuizen op palen. De oude stadsburg (Gamle Bybro) behoort tot de beroemdste plekken van Trondheim en vormt al sinds 1681 de verbinding tussen het stadscentrum en de oostelijke oevers van de rivier.

Wisten jullie dat mijn geboortestad Amsterdam gebouwd is op Noorse palen?

Dan lopen we naar de kathedraal. Vanmiddag hebben we daar een rondleiding. We spreken hier om 16.15 uur af met de groep. Nu gaan we op eigen houtje de stad verkennen. Eerst eten we even een broodje en lopen dan richting de haven. Heerlijk zo struinen door de stad. En mijn stappenteller maakt overuren vandaag. En eindelijk eten we vandaag ons eerste ijsje. Jammie!

We zijn een half uurtje eerder dan afgesproken bij de kathedraal. De zon schijnt en we geven onze voetjes wat rust. Alleen jammer dat de banken in de schaduw staat. Maar Carla en ik staan ons mannetje en we tillen de loodzware bank in de zon. Heerlijk.

Als iedereen van de groep aanwezig is gaan we de kathedraal binnen. Een meisje leidt ons rond. Heel duidelijk vertelt zij in het Engels over de kerk. De Nidaros kathedraal wordt gezien als de belangrijkste kerk van Noorwegen. De domkerk is in 1152 geopend. Meerdere keren is er brand geweest en iedere keer is de kerk weer opgebouwd. Het is een zeer imposante gebouw.

Als we uitgekeken zijn gaan we naar ons hotel. We zien al snel een voetbalstadion. Het stadion van de club Rosenborg. En laat Ajax daar donderdag a.s. nou tegen moeten spelen. In Amsterdam weliswaar. Maar over twee weken komt Ajax hier op bezoek. En groot is de verrassing als we zien dat ons hotel grenst aan dit hotel. We kijken zo het stadion in. Heel mooi.

We eten met de hele ploeg om 19.00 uur en na afloop nemen we in de bar op de 21e etage een afzakkertje. We hebben prachtig uitzicht over de stad. De zon gaat onder en de lucht kleurt rood. Heel mooi. En dan is het bedtijd. We leggen de spullen voor morgen vast klaar. En bovenop liggen de reispilletjes. We gaan varen met de Hurtigruten.