mariannebrinkopreis.reismee.nl

Vier van de Big Five gezien in Hluhluwe

Vandaag staat weer een safari op het programma. We gaan naar Hluhluwe. We moeten daarvoor weer de grens van Swaziland naar Zuid-Afrika over. Eerst bezoeken we nog een kaarsenfabriek. Het is pas 08.15 uur en de werknemers zijn nog niet aanwezig.
Wel is de winkel met prachtige kaarsen open. We lopen daar een rondje. Buiten schieten vanuit alle hoeken en gaten de marktkooplui te voorschijn. De spullen staan al op de kraam. Het is een kwestie van de zeilen eraf halen en er kan weer verkocht worden.
Na een goed half uur rijden we naar de grens. De grenspost hier is een stuk moderner dan bij binnenkomst in het noorden van Swaziland. We zijn dan ook snel in Zuid-Afrika. De reden waarom we zo vroeg zijn vertrokken is dat er zoveel bussen achter ons aankomen dat de aachttijd wel langer dan een uur kan zijn.
Wij rijden direct naar Hluhluwe. Daar lunchen we in een hotel vlakbij de ingang van het mooie park. Onze bus brengt ons daar heen en dan stappen we op twee safaribusjes.
Meteen al zien we neushoorns lopen en wrattenzwijnen. Deze twee dieren zijn hier in overvloed.
In de verte zien we een olifant en we komen giraffen tegen.
Zijn in het Krugerpark de impala's die de boventoon voeren, hier zijn het de nyala's. Prachtige ranken beesten. De mannetjes zijn heel imposant, donkerder van jkleur een geweldi gewei-achtige horens. Ook zien we zebra's. En als we verder rijden staan er een aantal safariwagens op de weg. Beneden on het dal ligt een leeuw. Met het blote oog nauwelijks te zien. Maar met mijn camera zoom ik zover dat ik de luie vrouwtjesleeuw kan zien liggen.
Het park is qua natuur veel imposanter dan het Krugerpark. Er liggen machtige hoge bergen waarop we verschillende kuddes buffels op zien lopen. Deze steken ook meerdere keren pal voor onze wagen de weg over. We een enge beesten zijn dat.
Het is wel erg koud in de wagen. Gelukkig hebben we truien meegenomen. Om 17.15 uur is aan onze gamedrive een einde gekomen en rijden we richting hotel.
We komen bij het hotel Elephant Lake Inn in St. Lucia en stappen allemaal uit. Maar we mogen de bus weer in. We logeren niet in dit hotel dat onze reisorganisatie heeft opgegeven, maar in Elephant Lake & Safari.
Onze gids komt door het dolle heen. Zij vertelt kns dat ze baie baie blij voor is, want dit hotel is van dezelfde eigenaar, maar veel beter. We verblijven hier drie dagen.
Inmiddels is het al zes uur en als onze koffers naar boven zijn gebracht douchen we snel en gaan dan in St. Lucia dineren met de hele groep.