mariannebrinkopreis.reismee.nl

Swaziland

Deze dag verlaten we Zuid-Afrika voor een bezoek aan Swaziland. Dit land heeft een koning met dertien vrouwen. Hij heeft bij deze vrouwen 200 kinderen. Ja, laat deze Willem maar schuiven.
Het is echt heel heet vandaag. De thermometer geeft 42 graden aan. Als we bij de grens aan komen stappen we uit. We moeten lopend naar de douane om Zuid-Afrika uit te gaan en dan een stuk door niemandsland om Swaziland via de douane binnen te gaan.
Bij Matsamo Cultural Village wordt een culturele show voor ons opgevoerd. Met zang en dans ontdekken we de Swazi tradities en gewoonten. We worden ontvangen in een mega bijenkorf te bereiken via een piepklein deurtje. De grond is gemaakt van koeienpoep. Jakkes. De mevrouw die ons rondleidt vertelt ons dat in de huidige cultuur van Swaziland de vrouwen hun eigen partner mogen uitkiezen. Een hele vooruitgang dus.
Aan het eind van de show worden mensen uit het publiek gehaald om mee te dansen met de groep. En ja hoor, weer zijn Jon en Chris de klos. Later word ik ook uitgenodigd voor een dansje. Pfft, warm hoor dansen bij 42 graden. We lunchen in deze village en dan rijden we weer verder.
De volgende stop is bij een glasfabriek. Daar worden onder vreselijke arbeidsomstandigheden van gerecycled glas prachtige dingen geblazen. Buiten is het al bloedheet en met twee mega-ovens wordt het niet aangenamer voor de werknemers. We zien prachtige glazen artikelen in de bijbehorende winkel.
We vervolgen onze weg naar onze prachtige lodge in de bergen. Het begint dan te regenen en te onweren. Tijd voor een tukkie in de bus.
De lodge ligt prachtig. Beneden in het dal ligt een mooi zwembad. We zetten de rugzakken in de kamer en gaan dan wat drinken. 's Avonds dineren we met de hele ploeg met uitzicht op de mooie bergen.