mariannebrinkopreis.reismee.nl

Op bezoek bij The Amish

Woensdag 20 mei 2015

Vandaag verruilden we het drukke New York voor het platteland rond Lancaster. We reden al om 08.45 uur weg. Maar net zoals in Nederland gaan de mensen die nog werk hebben naar hun bazen. Druk, druk en nog eens druk. Maar al snel zijn we op de Interstate 95 en dan kunnen we lekker door rijden.
We stoppen onderweg bij Starbucks voor een bakkie. We hebben de GPS op Intercourse en Bird in Hand gezet. Daar zouden de meeste Amish vertoeven. Na een rit van twee en half uur komen we daar aan. Direct al zien we land omgeploegd worden door een jongeman die op een of ander werktuig staat met paarden ervoor die het land omploegen. Als we verder rijden zien we drie kleine meisjes in allemaal dezelfde jurkjes met schortjes op een step rijden. We zijn te laat om te stoppen, want we willen veel foto's maken. Balen dus. We zien tig koetsjes met paarden ervoor. Deze bevolkingsgroep verplaatst zich met dit voertuig. Toch zien we ook, vooral vrouwen met kapjes op hun hoofd autorijden. Terwijl dit eigenlijk niet mag.
We lopen ook door een toeristisch dorpje, vergelijk het met Volendam! Achter een piepklein kraampje zitten een kleine jongen en meisje hoefijzers te beschilderen. Schattig! Ik vraag of ik een foto van ze mag maken. Maar dat willen ze absoluut niet: "It's against our religion" vertelt het jongetje. Maar is Joop van Tellingen ook niet beroemd geworden door het stiekem maken van foto's?
In een winkel worden allerlei etenswaren aangeprezen. Overal staan bakjes eigen gemaakte tortillachips met verschillende soorten eigengemaakte salsasaus. En omdat het lunchtijd was, proefden we veel, heel veel ;-) Het dorpje vinden we verder een commercieel circus. We stappen dus gauw weer in de auto om verder te rijden.
Langs de immens grote boerderijen zijn hele lange waslijnen gespannen tussen bomen. Hieraan wapperen de met de handgewassen kleding. Prachtig. We stoppen bij een klein centrumpje om wat boodschappen te doen. We parkeren de auto en zien dan dat een man en vrouw tegen elkaar staan te smoezen terwijl ze naar Chris kijken. Dan stapt de man resoluut op Chris af om te vragen of hij echt Anthony Bourdain is. Dat is een Amerikaanse kok, televisiepresentator en auteur. Chris moet de mensen teleurstellen. Hij is niet de beroemde kok. Sterker nog, hij kan nog geen ei koken.
Het is echt te grappig. Gisteren in Manhattan dacht een gids tijdens de Big Bus Tours hetzelfde. De man kwam niet meer bij van het lachen en haalde zijn collega erbij om te vertellen dat ze een celebrity aan boord hadden.
We rijden weer verder en vergapen ons aan de prachtig onderhouden huizen en tuinen van the Amish. Oh wat geniet ik hiervan. Een bezoek aan deze bevolkingsgroep stond hoog op mijn bucketlist. We rijden nog door verschillende dorpjes en dan gaan we naar ons hotel, iets voor Lancaster.
We stallen de koffers en gaan boodschappen doen. We besluiten "thuis" te eten. Als het 22.00 uur is het bedtijd. Chris en ik liggen net of ik krijg een what's app van Carla dat ze lekkage hebben en moeten verkassen. Hup Chris het bed uit om te helpen sjouwen. Tja bekend of niet, ook die moeten hun handjes laten wapperen.