mariannebrinkopreis.reismee.nl

Op weg naar Zuid-Vietnam

Maandag 28 januari 2013

Het was gisteravond een memorabele avond. Op weg maar ons hotel vertelde Mao ons hoe we lopend bij de vele restaurants vanuit ons hotel konden lopen. He zag er daar heel gezellig uit. Met een deel van de groep spraken we af om daar een restaurant te gaan zoeken. Maar met twaalf kapiteins op een schip, is het schip gedoemd te zinken. En dat deed het in eerste instantie ook. We vertrokken om 19.00 uur, zijn drie verschillende kanten opgelopen en na drie kwartier waren we weer bij ons hotel. Bij de receptie vertelde men ons dat in een straat achter het hotel ook restaurants te vinden waren. Kaart erbij, ons kon verder niets gebeuren. En toen kwam er een dertiende kapitein. Die zou het wel weten.
Al snel haakten wij van zijn route af en prompt stonden we voor een aantal restarants. Snel een plaatsje zoeken voor zo\'n grote groep, dus schuiven met tafels. Heel gezellig.

Een aantal namen een voorgerecht en bij het hoofdgerecht werd door menigeen een bijgerecht besteld. Als eerste werd het bijgerecht geserveerd, toen het hoofdgerecht en het voorgerecht kwam als laatste. Wat een giller was, hilarisch gewoon. De weg terug vonden we gelukkig heel snel.

Dinsdag 29 januari 2013

Lang leve (ja ook de koningin) maar ik bedoel internet. Want via dit medium kwamen we aan de andere kant van de wereld te weten dat onze koningin aftreedt. Zelfs de toespraak van onze Bea werd gezien op mijn iPad.
Om 08.30 uur vertrokken wij naar onze volgende bestemming, Hoi An (mam, zo heet de plaats hoor, ik zeg jou niet gedag). Met behoorlijk wat tussenstops. De eerste stop is bij de Citadel van Hue, de Keizerlijke stad. En onwijs groot complex. We hebben daar ruim twee uur rondgelopen en uitleg over van alles gekregen van onze gids Mao. Ook bezochten we daar in het theater een voorstelling.

Dan rijden we naar de Thien Mu Pagode, een van de symbolen van Hue. In een paviljoen hangt een in brons gegoten klok. Omdat mijn vroeger geen klokken had, werd hiermee de tijd in hele uren aangegeven. Zelfs op tien kilometer afstand is deze te horen.

We rijden naar de Parfumrivier waar we in een drijvend restaurant lunchen. Als we onze lunch verorberd hebben is het tijd Hue te verlaten en naar onze volgende bestemming te rijden Hoi An dus. Het is een behoorlijke rit van bijna vier uur. Maar omdat we eental keer stopten om van de mooie uitzichten te genieten, was de rit niet onaangenaam. We reden over de zogenaamde wolkenpas, de Hai Van Pas. We reden dan ook af en toe letterlijk in de wolken.

Om 19.00 uur waren we in ons hotel en straks gaan we weer met de hele groep eten. Naast ons hotel dit keer. Want een ezel stoot zich in het algemeen...........