mariannebrinkopreis.reismee.nl

Laatste dag van ons Noors avontuur

We konden uitslapen vanmorgen, we vertrekken om 10.15 uur. De koffers hebben we gisteravond al ingepakt. Dus het is ontbijten en gaan met die banaan.
De bus brengt ons naar het centrum van Oslo. Daar hebben we tot 16.15 uur de tijd om door die mooie srad te struinen.

Het is prachtig weer. Wat zeg ik, het is bloedheet. Zeker om door de stad te zwalken.
We gaan eerst naar het Raadhuis. Volgens Tonny kan je doordeweeks naar boven. Maar helaas, tot 14 september is het gesloten.
Dan gaan we naar het Koninklijk Paleis. De koning is thuis want de vlag hangt uit. Op het hele terrein is bewaking. We zien verschillende bewakers, vooral hele jonge mensen bij een wachthuisje staan en af en toe even een paar marcheerpassen maken van het huisje en weer terug. Een prachtig gezicht.

Dan gaan we naar het Akershus. Dit kasteel werd eind 13e eeuw gebouwd om de stad Oslo te beschermen. Dan besluiten we weer richting het Operahuis te gaan. Het Operahuis is een opera in en van Oslo. Dit gebouw werd in 2008 voltooid en is sindsdien de thuishaven van het Noors Nationaal Opera en Ballet. Het gebouw is gelegen aan de Oslofjord in de wijk Bjørvika. We blijven aan het water met zicht op het Operahuis zitten met een drankje. Het is zo warm en we hebben al een stukkie gelopen.

We hebben trek in een broodje en gaan dan naar de Karl Johans Gate. Daar halen we een broodje en verorberen deze in het park. We zitten in de zon. En het is natuurlijk heerlijk, maar wel heel warm. Het gaat al opschieten. We hebben nog maar drie kwartier voor we de bus weer in moeten naar het vliegveld.
We lopen op ons gemakkie en als iedereen present is en de bus arriveert, stappen we allemaal in.
We krijgen te horen dat er een ongeluk gebeurd is op weg naar het vliegveld. File dus. Maar op de snelwegen rond Oslo, mogen bussen, vrachtwagens en electrische auto's met meer dan een persoon, gebruik maken van een aparte baan. Doorkachelen dus.

Om 17.00 uur zijn we op het vliegveld. We nemen afscheid van Ove, onze fantastische chauffeur en gaan naar de bagage drop off.
Meteen door de douane en nog wat eten.

Ons vliegtuig vertrekt om 19.20 uur. Maar we hebben al vernomen dat deze twintig minuten later is vertrokken uit Amsterdam.
Momenteel schrijf ik dit verslag op het vliegveld. Ons vliegtuig komt een half uurtje later aan dan gepland. Maar we moeten nu boarden, dus we vertrekken op tijd voor een tripje van anderhalf uur naar Amsterdam.

We hebben een prachtige reis gemaakt door Noorwegen. Onze eerste kennismaking met ditland was fantastisch!

Corrie

Zijn jullie niet even op de koffie geweest bij de koning
Jammer maar jullie hebben een fijne vakantie gehad
Goede reis ???

Sylvia

Bij ons staat deze reis in onze top 3, maar ja jullie hebben zulke mooie denizen gemaakt dus Ben benieuwd?????