mariannebrinkopreis.reismee.nl

Vaartocht met de Hurtigruten

Vandaag deden we de boottocht met het Hurtigrutenschip " de Nordkapp". In principe zijn deze boten gemaakt om de verschillende havens in Noorrwegen te voorzien van verschillende vrachten. Nu kan je ook als passagier op het toch wel luxe vrachtschip mee. Wij voeren van Trondheim naar Kristiansund.

De bus brengt ons naar de haven waar we om 09.00 uur zijn. We checken in en bekijken dit mooie schip. Om 10.00 uur vertrekt de boot. De zee is rustig en de zon laat zich zien. We zitten heerlijk op stoelen achterop het dek in de zon.

We lunchen op het schip en zien bergen voorbij komen. We vinden het allemaal niet erg spectaculair. Maar wel leuk om mee te maken. Te meer omdat we op eens naast ons schip twee dolfijnen zien zwemmen.
Om 14.00 uur wordt er op dek zeven een demonstatie zalm fileren gegeven. Machtig interessant om te zien. Carla en ik staan vooraan. Tonny, onze gids, vertelt dat na afloop de vis verdeeld wordt om te proeven. En het duurde maar en het duurde maar. De ene vis na de andere werd gefileerd. En na de laatste vis bedankt de kok ons voor de belangstelling. We krijgen nop.

Dan maar weer naar ons dek. Om 16.30 uur zijn we in Kristansund en gaan we van boord. Met de bus, die alweer klaar staat, gaan we de Atlantic Road rijden. Verschillende prachtige bruggen die de eilandjes met elkaar verbinden. Bij de hele mooie stappen we uit. Het regent een beetje. En dan zien we een walvis, tenminste dat denkt iedereen. Het blijken volgens ons gewoon rotsen te zijn waar de golven tegenaan beuken. Want hoe verklaar je anders dat de walvis wel vijf minuten op een en dezelfde plek blijft liggen?

Het gaat harder regenen, snel de bus weer in. En dan moeten we nog twee uurtjes de bus in naar Molde, waar we overnachten in de haven tegenover het mooie cruiseschip Aida die daar aangemeerd ligt.

Om 19.30 uur gaan we dineren met de hele groep. In een goed uur is de maaltijd verorberd en gaan we een stuk wandelen. Het is een komen en gaan van cruiseschepen. Een machtig gezicht. En dan staan we weer voor een prachtig voetbalstadion. Van Molde dit keer. Deze ligt heel mooi aan het water met in de verte de zee en de besneeuwde bergen. Na een klein uurtje lopen gaan we naar de kamer. Even internetten en ons klaar maken voor de volgende dag.

Sylvia

Dit hebben wij niet gedaan, leuk om te lezen
En geen zalm krijgen zo mij goed uitkomen??