mariannebrinkopreis.reismee.nl

Naar het noorden

Vandaag verlaten we Oslo en via de E6 begeven we ons noordwaarts. Onze eerste stop is in Hamar, waar we de Olympiahal bekijken. Deze is gebouwd in de vorm van een omgekeerd vikingsschip en gebouwd voor de Olympische Spelen van 1994 in Lillehammer. We drinken daar ook koffie. Het is vandaag ook prachtig weer. Een onbewolkte hemel en een uitbundig schijnende zon.

Dan gaan we naar Lillihammer. We rijden langs een geweldig groot en langgerekt meer, Mjosa. Daar bezoeken we het openlucht museum, Maihaugen. Dit museum vertelt hoe de mensen leefden van de middeleeuwen tot nu. Het ziet er schattig uit. Oude huisjes, een prachtig kerkje, winkeltjes, een postkantoor en een apotheek. We lunchen daar ook. We bestellen alle vier een tosti. Na het overvloedig ontbijt hebben we allevier niet erg veel honger. Dan wordt onze bestelling gebracht, my oh my. We krijgen allemaal twee tosti's en een salade erbij met aoili. Heerlijk, maar veel te veel. We krijgen het niet op.

Als we klaar zijn en de serveerster komt onze tafel afruimen, ziet ze een fototoestel liggen van een van onze reigenoten. Die zijn inmiddels vertrokken. We nemen het toestel mee naar buiten waar we heerlijk in de zon zitten te wachten op vertrek. En dan komt het stel lachend aangelopen. Ze hadden onze reisleidster gebeld en zij wist dat wij hun toestel hadden meegenomen. Ben benieuwd wie de volgende is die iets vergeet.

Ons einddoel is Oppdal. Deze bereiken we via de E6. Op een moment gaan we van de snelweg (je kan door de bergen echt niet snel rijden) af en nemen de weg binnendoor, de Peer Gyntweg. Tonny vertelt het verhaal van deze componist en de cd wordt gedraaid. Dit valt niet bij iedereen in goede aarde. Ik heb hier goede herinneringen aan. Op de middelbare school werd bij mijn eerste muziekles ook verteld over Peer Gynt.

Peer Gynt is een toneelstuk geschreven door Henrik Ibsen, uit 1867. Samen met de toneelmuziek van Edvard Grieg geschreven voor de première in 1876 (tijdens concerten uitgevoerd als de Peer Gyntsuite), is het toneelstuk erg beroemd geworden.

In opdracht van de Noorse regering had Ibsen een rondreis gemaakt door de Ronde Bergen om daar verhalen van het volk op te tekenen. In het dorp Vinstra schreef Ibsen de avonturen van de historische Peer Gynt zoals die door de bergbewoners verteld werden. Daar is ook het graf van Peer Gynt.

Na een tijd zijn we weer op de E6 en rijden we naar ons hotel. Daar komen we om 18.30 uur aan. Koffers naar boven en een uur later gaan we eten met de hele groep. Na het eten maken we nog een wandeling door het kleine stadje. Het is erg fris vanavond, 13 graden maar. Maar met een jas en flink doorstappen krijg je het vanzelf weer warm.

Corrie

Ooo wat genieten jullie weer en niet alleen van de omgeving maar ook van het eten dat word veel lopen haha fijne dag en welterusten ????

Keesensylviavader@gmail.com

Heerlijk en zo bekend maar wat Ik mis, je hebt al 2 dagen geen ijsje gegeten???