mariannebrinkopreis.reismee.nl

Op naar de grote stad

Ons einddoel vandaag is Durban. We vertrekken om 07.45 uur. We zijn al snel op de N2 die van Johannesburg naar Kaapstad gaat. Er zijn verschillende tolpoorten en bij een van de laatsten staan wel dertig politieauto's en veel meer agenten. Oh oh, wat is hier aan de hand? Iedere auto en bus wordt staande gehouden. Wat er nou precies aan de hand is weten we niet, maar we mochten snel doorrijden. Je snapt hier niks van. Zoveel agenten op deze plek, terwijl de criminaliteit in Durban zo hoog is!
We stoppen bij een benzinestation. Iedereen gaat de bus uit. Dan zien we een man heen en weer lopen met een geweer. Huh, we weten niet wat de man van plan is en we blijven een eind uit zijn buurt. Als we de bus weer in gaan, moeten we langs de man. We houden hem scherp in de gaten (hij misschien ons ook). Dan zien we een geldtransportwagen aankomen en stapt hij in. Oh, stond hij daarvoor?
In Durban aangekomen maken we een rondrit door de stad. We zien het voetbalstadion dat speciaal gebouwd werd voor het WK-voetbal dat in Zuid-Afrika gehouden werd. Dit stadion en die van Johannesburg worden nog steeds gebruikt voor sportevenementen en concerten. De overige stadions in de andere grote steden staan te verpauperen.
We brengen een bezoekje aan de Botanische Tuinen. Daar staat een Engels theehuis. Tja en dan kan je de scones met clotted cream en marmelade niet laten staan. Ook nemen we weer een kijkje op de markt waar veel verse specerijen en souveniers worden verkocht.
Bij het Marinepark worden we later afgezet om te lunchen. We lopen een eind en komen dan bij de Indische Oceaan uit. Prachtig die wilde zee. Op het strand worden zandsculpturen gemaakt. Heel mooi. Dan gaan we lunchen en vertrekken we naar ons mooie hotel Holiday Inn Express. We krijgen een kamer met uitzicht op de machtige oceaan.
Als de koffers in de kamer staan gaan we naar de overkant van ons hotel naar een grote mall. Wow, wat is het hier luxe zeg. Prachtige winkels verdeeld over twee etages. We lopen tot we doodmoe zijn en dan strijken we op een terras neer voor een drankje.
We besluiten terug te gaan naar het hotel, te douchen en te gaan eten in het mooie winkelcentrum. We zien daar een Thais restaurant zitten. En omdat we wel weer eens wat anders willen eten, strijken we hier neer. Ook deze maaltijd was baie baie lekker.
In het hotel nemen we nog een drankje en dan is deze dag ook weer voorbij.