mariannebrinkopreis.reismee.nl

IJsbergenmeer Jokulsarlon

Vrijdag 15 mei 2015
Als we vertrekken komt de regen met bakken uit de hemel. Wat een vreselijk weer zeg. Ons doel van vandaag is het ijsbergenmeer Jokulsarlon. We hebben prachtige foto's gezien online. Maar toen scheen de zon. We doen er lang over. We moeten 110 kilometer rijden, maar met dit noodweer, storm en regen, en onze hoge auto, konden we niet hard rijden. Na twee en half uur arriveren we daar in de stromende regen. We stappen de auto uit en maken vanaf de kant foto's van deze mooie bergen.
We kopen tickets voor een tocht met een amfibievoertuig. Om 11.30 uur vetrekt ons vaartuig. We krijgen over onze regenjassen, poncho's, dassen, capuchons en zwemvest om. Dan vertrekken we en langzaam rijdt de bus het water in. We zien direct zeehonden zwemmen. Heel schattig. We varen langs de prachtige ijsbergen. Sommige zijn helblauw. Ik denk dat als de zon zou schijnen, heel veel bergen blauw zouden zijn. We verkleumen, want je begrijpt, als er ijs is, is het koud. We maken ontelbare foto's in de stromende regen. Als dat maar goed afloopt met de camera's.
Na een goed half uur arriveren we weer op de plaats waar we vertrokken. We eten een broodje en een soepie en dan gaan we weer terug. Omdat we nu wind mee hebben, gaat het echt heel snel. We stoppen onderweg nog een aantal keer om watervallen op de gevoelige plaat vast te leggen.
Dan gaan we naar onze cottage. We hebben het allemaal koud en zijn doornat. We kleden ons om, warmen een soepie op en gaan dan de auto vol tanken. Weer zien we een prachtige waterval. Het is nu eventjes droog, sterker nog, de zon schijnt. We klimmen over het trappetje dat over de afrastering van prikkeldraad is gezet. Heel leuk en avontuurlijk. En dan gaan we weer terug.
Als we thuis zijn gaan we de foto's bekijken. Maar mijn camera weigert en ook de van Jon. We laten ze drogen, maar ook 's avonds nog steeds geen teken van leven. En de volgende dag blijkt dat ze het nog steeds niet doen. Gadver. Wat irritant.
We eten in het restaurant bij onze cottage. En ook daar loopt het niet soepeltjes. Mijn drinken wordt niet gebracht. Er wordt een verkeerd gerecht bezorgd. Even later krijgen we wel het juiste gerecht. We smullen van de heerlijke vis.
In onze cottage drinken we nog een drankje en balen we de camera's het niet meer doen. Gelukkig heeft Carla nog een camera bij zich en ik heb mijn onderwatercamara bij me. Speciaal meegenomen om foto's bij het ijsbergenmeer te maken ????????????????

corrie

Oooo wat balen dat je camera het heeft begeven mar je heb mooie herinneringen het is genieten

Astrid

Wow jammer hoor, dat het allemaal beetje tegen zat. Hopen dat het met de camera's nog goed komt! Bijzonder is het wel weer, wat jullie allemaal zien en mee maken!

ria

jammer dat het zo koud is maar dat mag de pret niet drukken. Ook jammer van de camera`s maar ja die zijn ook niet te gebruiken in de regen volgens mij Nu maar duimen dat ze het snel weer gaan doen

Nicole

Het is en blijft zo bijzonder en zo mooi wat jullie meemaken weer iets om nooit meer te vergeten geniet ze nog even en veel plezier