mariannebrinkopreis.reismee.nl

Hanoi verder verkennen

Vrijdag 25 januari 2013

We zouden deze morgen om 09.00 uur vertrekken naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Om 08.00 uur ontbijt dus de wekker om 07.00 uur. Mijn iPhone fungeert als wekker en precies om 07.00 uur gaat deze rinkelen. Ik stap mijn bed uit om meteen onder de douche te stappen. Chris vraagt wat ik ga doen.
Ja duh, douchen natuurlijk. Blijkt het pas 06.00 uur te zijn. Het uur tijdsverschil met Singapore is niet zoals altijd automatisch gegaan op mijn iPhone. Snel mijn bed maar weer in, maar van slapen komt niks meer. We gaan er maar uit en maken ons klaar voor het ontbijt.

We zijn de eersten in het restaurant. Heerlijke verse stukken stokbrood liggen er. Daar lusten wij wel pap van. Allebei nemen we een stuk stokbrood. Als we zitten te eten, we zijn nog steeds alleen, vraagt de ober of we een ei in welke vorm dan ook willen. Het kostte even moeite om te begrijpen wat hij bedoelde. Ik bestelde een omelet. Heerlijk, maar wel met stokbrood natuurlijk. Chris neemt ook nog een stuk stokbrood en lichte paniek breekt uit in de keuken. Iemand van de bediening verlaat het restaurant en komt even later terug met een stokbrood. Intussen is een andere gast komen eten en die neemt ook twee stukken en hetzelfde ritueel wordt herhaald. Later als we naar beneden naar onze kamer gaan hangt in de lift nog een stokbrood. Ik weet niet hoeveel keer de stakker naar de bakker is geweest. Maar onze groep bestaat uit 22 personen.

Als iedereen dan wel of geen stokbrood heeft gegeten gaan we met de bus naar het mausoleum van Ho Chi Min. De eerste president van Vietnam ligt daar begraven en elke dag van de week mag je daar \'s morgens een kijkje nemen, behalve op vrijdag- en maandagmorgen. En laat het nou net vandaag vrijdag zijn. Dan maar een foto van de buitenkant van het mausoleum. Lekker dichtbij komen om een foto te nemen en dan door bewakers weggefloten worden. Maar er staat alleen aan het begin van het gebouw een bordje en laat ik dat nou net niet hebben gezien!

We lopen over het complex met het woonhuis waar Ho Chi Minh in de jaren vijftig heeft gewoond. Indrukwekkend.

Dan gaan we naar de eerste universiteit van Vietnam. Alle afgestudeerde meisjes laten zich daar op hun paasbest fotgraferen. Dat is een traditie. Prachtig om te zien. Als we uitgekeken zijn gaan we met de bus naar een restaurant voor de lunch. Ik weet niet precies wat we aten maar het was heerlijk.

Dan brengen we de oude wijk van Hanoi een bezoek. Er zijn daar 36 straten. Iedere straat heeft zijn eigen specialiteit, groente, bloemen, vis, gereedschap, schoenen, kleding, snoep, etc.. We lopen een behoorlijk tijd en dan gaan we terug naar het hotel.

We worden door riksja\'s opgehaald. Iedereen neemt plaats in een bakkie van de fiets. We laten ins door oude mannetjes een uur lang rondrijden in Hanoi. Dood en doodeng is dat. Laveren tussen brmmers,scooters auto\'s en zelfs een autobus komt recht op ons af. Ogen dicht en afwachten maar wat er gaat gebeuren. Nou niks dus. Dit is echt toppie.

We worden weer bij het hotelmafgezet en om 19.00 uur gaan we met een grote groep eten. Dat was weer van alles wat en overheerlijk. Dan brengt Mao ons naar een plein aan een meer. Op een terras op de tweede verdieping van een cafe nemen we een bakkie. De chocolademelk is hier niet te versmaden (en dat nog wel zonder slagroom!).

Als we van het uitzicht hebben genoten en ons hebben verbaasd over de chaos op de weg, stappen we weer op. We nemen een kijkje op de avondmarkt. Dit is wel zo leuk. Ongelovelijk. Om 22.15 uur zijn we weer in het hotel. Ik heb het gevoel dat we vandaag heel Hanoi hebben gezien.

Straks koffers pakken want morgen om 08.00 uur vertrekken we naar Halong Bay.