mariannebrinkopreis.reismee.nl

Aangekomen in Hanoi

Donderdag 24 januari 2013

Het was een vroegertje vanmorgen. We stonden om 05.00 uur op en om 06.20 uur werden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Wat een schitterend en onwijs groot vliegveld is dit zeg. We liepen rond, ontbeten daar en toen konden we boarden. In een kleine drie uur zette het vliegtuig ons af op het vliegveld van Hanoi.

Het is hier bewolkt en maar 20 graden. In Nederland zouden we een moord doen voor deze temperatuur. We maken kennis met de overige deelnemers aan de reis en begeven ons dan naar onze gids Mao. Hele gesprekken heb ik met deze knul in het Engels. Hoor ik hem even later gewoon Nederlands praten tegen een van mijn reisgenoten.

We stappen met z'n allen de bus in en begeven ons dan in het woelige verkeer. Heel chaotisch allemaal. En dan zijn we nog niet eens in de stad Hanoi. Wow, want wat daar gebeurt is echt ongelofelijk. Scooters, brommers, auto's en voetgangers maken er een grote bende van. Regels zijn er niet. Hier telt de wet van de sterkste. Als je oversteekt zal niemand stoppen, geen auto, scooter of brommer. Er vallen hier dan ook per dag 35 doden door verkeersongelukken.

We gaan onze kamer inspecteren en als de koffers boven zijn gebracht begeevn we ons in het verkeersgedruis. De meest rare figuren zie je hier lopen. Van alles wordt verkocht vanuit winkeltjes, vanaf de bagagedrager van een fiets of van zo'n juk ( ik weet nog niet hoe zo een ding hier heet) met twee manden. Ook worden er veel perzikbloemen verkocht om het nieuwe jaar te vieren. Dat gebeurt binnenkort.

Als we uitgelopen zijn gaan we ons omkleden. Vanavond gaan we met het hele stel ergens heen om te eten. Ik weet niet waar en wat. Maar ik houd jullie op de hoogte.

Michiel

Michiel schrijft:

24 Jan 2013, 10:45

En vast een bezoekje aan het beroemde water poppen theater zeker?

Monique schrijft:

24 Jan 2013, 11:38

Gewoon langzaam blijven lopen bij het oversteken. Niet stoppen of teruggaan.

Henk schrijft:

24 Jan 2013, 19:07

Hoi Marianne. Ergens op internet in een reisverslag over deze reis staat: "We werden opgehaald door onze gids Mao, een Vietnamees die Nederlands had geleerd." Tja....
Veel plezier, geniet en ik lees mee.